Rätt däcktryck

Det är lätt att bli översvämmad av information om man söker på tutorials om rätt däcktryck för din cykel. Svaret är ganska så enkelt och det ”beror på”.

Senior man checking bicycle tire pressure with grandson

Genom åren har både fälgar och däck förändrats väsentligt. Det som gällde förr behöver nödvändigtvis inte gälla imorgon.

Jag skulle säga att det aldrig är en fördel att köra med för högt däcktryck

M.Andersson

Så vilket däcktryck ska man ha nu då?

Generellt sett gäller detta:

Mindre luft = mer grepp och högre rullmotstånd

Mer luft = mindre grepp och mindre rullmotstånd

 

Det som främst avgör hur lågt däcktryck du kan köra med beror på om du kör tubeless eller med cykelslang. För lågt däcktryck med slang är direkt förenat med ökad punkteringsrisk. För tubeless är det inte lika farligt då det för det första inte finns någon slang som kan gå sönder. Dessutom finns det tubelessvätska som kan täta mindre punkteringar innan du ens hinner märka av det.

Cyklar man alltid snabbare om man har mer luft i däcken?

Generellt sett är svaret nej även om det är frestande att tänka så. Hårdare pumpade däck studsar mer mot underlaget och är det lite ojämnt så kommer du troligtvis inte att cykla snabbare. Rullmotståndet i däcken är viktigare än trycket i cykeldäcken och detta finns det mycket studier kring. Du tjänar därför mer på att skaffa ett bättre däck än att pumpa ditt befintliga hårdare.

Även om detta ämne skulle kunna bli väldigt mycket mer omfattande så är det viktigare att ställa dessa frågor till sig själv:

  • Är det värt att riskera en punktering?
  • Hur mycket grepp behöver jag?
  • Kommer underlaget att vara plant eller kommer det att finnas ojämnheter?

Och utefter svaren på dessa frågor kan man sedan välja däcktryck. Ett tips kan vara att man pumpar det lite hårdare än man tror att man behöver och sedan släpper ut lite luft vid behov.

Kategori :

Gör det själv,Underhåll

Share :